Základní umělecká škola
Václava Vačkáře Zbiroh,
příspěvková organizace
Muchova 554, 338 08 Zbiroh
(Něco jste nenašli? Kontaktujte našeho správce webu na čísle 605 541 252)
Vážení rodiče, zákonní zástupci, milí žáci,
účast není povinná, ale vzhledem k situaci, bych byla ráda, aby vaše děti nezanedbávaly své talenty, proto jsem připravila pro skupiny výtvarného oboru materiály k distančním aktivitám. Na jejich základě budeme po ukončení nařízení pokračovat.
A. Dvoretskaya
V průběhu hodin se děti seznámily se základy fotografie, jak funguje fotoaparát a jaké zvolit nastavení pro co nejlepší výsledný efekt za různých světelných podmínek. Žáci se dozvěděli, jaké hodnoty nastavit při fotografování portétu, jaké vybrat prostředí, kdy je lepší přirozené světlo a kdy naopak použít blesk. Vyzkoušeli si jednotlivé pózy, komunikaci s modelem a každý žák využil možnosti vyfotografovat své spolužáky a jednu vybranou fotografii si každý vyretušoval a vytiskl. Tato práce dětem pomůže rozvíjet samostatné rozhodování a logické myšlení.
Kostýmy, sladkosti, strašidelné povídky a malba na textil...
Užili jsme si to!
Na začátku školního roku v rámci výzvy MŠMT Šablony II proběhla na Výtvarném oboru keramická dílna s názvem “Rozsvit’ svého andělíčka!”. Pro tuto akci ZUŠ zapojila odbornika z praxe, Jaroslavu Kalátovou.
Děti byly nadšeny a užily si užasné hodiny tvorby.
Ve školním roce 2018/2019 vznikla zajímavá spolupráce mezi zbirožským informačním centrem a výtvarným oborem ZUŠ, která spočívala ve vytvoření přední strany kapesního kalendáře pro rok 2020. Děti měly za úkol během dubna a května vytvořit obrázek na téma “Město Zbiroh”. Začátkem června proběhla schůzka zástupců ZUŠ a města Zbiroh, kde byly vybrány čtyři obrázky, které budou pro rok 2020 reprezentovat město Zbiroh na kapesních kalendářích
.
Autory vybraných obrázků jsou N. Janoušková, J. Petrášek, N. A. Voříšková a K. Pikartová
Kalendáříky jsou k dispozici ve zbirožském infocentru.
29. března 2019, DEPO2015 Plzeň
15. března 2019, Klášter sv. Anežky České v Praze
'
Naše škola ve spolupráci s keramiky Mgr. Petrem Svěrákem a Davidem Černým.
V sobotu 11. listopadu proběhl v areálu budovy ZŠ Zbiroh v čase 12:30 – 18:00 výpal keramiky technikou RAKU!
Hrnčíř Čódžiró (1515-1592), syn korejského hrnčíře, který se přestěhoval do Japonska, vypálil roku 1576 první RAKU. Za nejvýznamnějšího mistra RAKU je považován Čodžirův vnuk Dóndžu. Dílna na výrobu raku v Kjótu, kterou založil Dóndžu, vyrábí dodnes nádoby na čajový obřad.
Keramika RAKU je neodmyslitelně spjata s pitím čaje v Japonsku. Pravá filosofie čaje vyznává čtyři základní principy:
RAKU se rozděluje na dva druhy: červená keramika a černá keramika. Červená keramika japonského stylu raku je nízkopálená keramika, po vyjmutí z pece volně chlazená na vzduchu. Červená barva je získána pomocí Orche engoby, olovnatými glazurami a pálením v peci na dřevěné uhlí. Černá keramika je stejně jako naše kamenina pálena na vysokou teplotu, po vyndání z pece je chlazena pomalu. Barvy jsou docíleny speciálními glazurami s vysokým obsahem oxidu železa, mědi a manganu.
Když Soldner na počátku sedmdesátých let navštívil Japonsko, začalo být i jemu jasné, že proces zakuřování kusů po pálení, přesunování z pece rovnou do vody, „halo efect“ vznikající okolo dekorace, není tradiční japonské raku. Japonští mistři mu řekli, že tento proces je zcela nový a jen jeho. Raku se zcela jistě stále vyvíjí…a to do dnes. První, kdo upozornil západní svět na RAKU, byl Bernard Leach, malíř bez jakýchkoliv zkušeností s keramikou. Po čas jeho pobytu v Japonsku (1911) navštívil Raku oslavu a jako mnozí byl tak představen technice pálení raku. Stal se svědkem procesu dekorace přežahnutých kusů podivnými barvami a posléze namáčení těchto kusů do velice husté glazury. Tato zkušenost ho motivovala ke studiu keramiky. Warren Gilbertson byl pravděpodobně první keramik, který představil techniku pálení raku Spojeným státům americkým přímo. Gilbertson žil a pracoval v Japonsku v období 1938-1940 a po svém návratu uspořádal v Art Institute of Chicago výstavu svých děl. To, že proces raku pálení zaznamenal vývoj a změny byla pravděpodobně vina nedostatku informací.
Hal Riegger, jeden z prvních průkopníků nového RAKU, k tomu v červnu 2000 řekl: „Kde jsem přišel na myšlenku redukce glazur po pálení, si opravdu nepamatuji. Kromě informací získaných od Leache a Gilbertsonových prací byl mým jediným zdrojem informací katalog čajových misek raku od Kaz Harai, studenta Kalifornské školy umění v Oaklandu. Musel jsem si dostupné informace špatně vysvětlit, to je jediné vysvětlení, které mne napadá.“ Pravděpodobně nejvíce zodpovědný za popularitu raku pálení v USA je však keramik Paul Soldner. Začal experimentovat s raku na základě informací z Leachovy knihy A potter’s book a knihy Book of tee okolo roku 1960. Vzhledem k tomu, že byl z práce znuděný a současně nespokojený se vzhledem barev na jeho kusech, „zahodil” spontánně jeden žhavý kus do listí a zrodil se objev zakuřování keramiky po pálení. V době těchto experimentů Soldner netušil, že japonský způsob raku je odlišný. Je velice důležité vyzdvihnout přínos Ivana Hostaši, který již před rokem 2000 zcela virtuózně používal redukované a zakuřované raku u nás v Plzni.
V japonštině slovo Raku znamená cosi jako „potěšení“, nebo příjemný pocit. By a je to “obřad“, o kterém současný mistr keramik (sensei) Masakazu Kusakabe říká: „Pálení je jako Velký Třesk a keramika – hvězdy - je zrozena z jasu velkého ohně. Je to alchymie, která dává dary štěstí a přináší pohodu a porozumění.“Nám, lidem z Evropy nabízí Raku nový pohled na krásu. Již dlouho jsme obdivovali dokonalou symetrii, čisté povrchy a přísnost kontroly jako dokonalost řemesla. Oproti tomu Raku vyzdvihuje nesouměrnost, krásu omylů a spontánnost. Nepodmaněnou a nekontrolovanou přirozenost. Upřednostňuje neplánované, nahodilé překvapení. Je plné radosti, štěstí a souznění s přírodou.
Žáci výtvarného oboru pro něj tvořili obrazový materiál mapující život Otce vlasti.
5. března 2016 jsme již poněkolikáté jeli společně na výstavy do Prahy
kresba dle reality: autoportrét tužkou a následná kresba dle předlohy: úprava fixem
Betlémská noc, kresba dle fantazie: kombinovaná technika - akryl a pastelky, formát A1
kresba dle předlohy: kombinovaná technika - tempera, mastný pastel, tužka, formát A1
kresba dle fantazie: kombinovaná technika - tempera, mastný pastel, formát A2
kresba dle fantazie: kombinovaná technika - tempera, mastný pastel, formát A2
kresba dle předlohy: pastelka, formát A1
kresba dle předlohy: pastelka, formát A1
Pod hladinou, kresba dle fantazie: kombinovaná technika - tempera, mastný pastel, pastelka
kresba dle fantazie: tužka, koláž, formát A3
kresba dle předlohy - autoportrét: tužka, formát A2
Kreslí autoportrét a všichni mu musí radit.
Také nás přišel navštívit bývalý student oboru (náš absolvent)
Míra, André, Vašek a Martin