Zkouška z hudební teorie
A) Smysl pro rytmus
- reprodukce předehrávaného dvou až čtyřtaktového rytmického útvaru
- správně reprodukovat rytmus předehrávané rytmizované melodie
- reprodukce několikataktového rytmického cvičení ze zápisu, případně vyčleněného úseku jednohlasé skladby
B) Hudební sluch a představivost
- reprodukce všech tónů tónové soustavy (příliš vysoké a nízké tóny transponovat do intonačně výhodného hlasového rejstříku)
- reprodukce dvojhlasu
- reprodukce jednotlivých tónů nerozloženě předehrávaných trojzvuků a čtyřzvuků
- reprodukce a analýza - určování všech velkých, čistých a malých intervalů vrchních, spodních (do čisté oktávy)
- intonace durového a mollového kvintakordu
- intonace durového a mollového sextakordu a kvartsextakordu
- zpěvem rytmicky a intonačně správně reprodukovat lidovou píseň, její počáteční část pohotově zazpívat od daných tónů v různých tóninách
- schopnost rozvíjení předehrávané kratší hudební myšlenky (motiv nebo téma) do větších celků - jde o napodobování lidové písně rozsahem i motivickým rozvíjením (charakterem)
C) Hudební paměť
- správně reprodukovat předehrávané melodicko-rytmické útvary v rozsahu motivů, případně kratších témat
D) Všeobecná hudební nauka
- vysvětlení pojmů zvuk, tón, vlastnosti tónů, tónová soustava (rozdělení na oktávy, určování a značení tónů písmeny), notová osnova, základní hudební abeceda, posuvky a klíče
- pohotové čtení a psaní not v houslovém a basovém klíči
- znalost notových hodnot a pomlk
- schopnost vysvětlit pojmy: takt, rytmus, synkopa, enharmonická záměna
- praktická znalost všech stupnic dur a moll
- praktická znalost základních i odvozených intervalů vrchních a spodních (určování jednotlivých intervalů a tvorba od daných tónů)
- praktická znalost kvintakordů durových, mollových, zmenšených a zvětšených, durových a mollových sextakordů a kvartsextakordů
- praktická znalost dominantního septakordu (D7), jeho stavby a vyhledávání v různých tóninách durových a mollových
- základní orientace v tempových, dynamických a přednesových označeních
E) Všeobecná orientace v hudebním životě
U uchazeče se prověří zájem a vztah k hudebnímu dění, znalosti stěžejních děl hudební literatury a největších hudebních skladatelů a interpretů minulosti i současnosti, základní orientace v hudebních vývojových etapách (slozích), znalost hudebních těles symfonického i komorního charakteru, znalost hudebních nástrojů, festivalů a koncertních událostí, znalost hudebního dění v regionu bydliště uchazeče a osobní motivace ke studiu hudby (nástroje nebo zpěvu).
Doporučujeme rodičům, aby případný zájem o přípravu žáka na přijímací zkoušky na konzervatoř nahlásili včas (nejlépe jeden prok před přijímacími zkouškami) svému vyučujícímu hlavního oborou, či hudební nauky.